The phenomenology in the education of cosmopolitan citizens

Authors

  • Bernhard Augustin Bildungszentrum Juvavum, Salzburg

DOI:

https://doi.org/10.17421/2498-9746-01-09

Abstract

In a special moment of history a philosophical movement called Phenomenology came up in Europe. Already the first steps showed its potential of a wide spread impact, which is still in use nowadays. Meanwhile this philosophy is spread all over the world. It started with the book Logische Untersuchungen I+II published by Edmund Husserl in 1900/1901. Husserl became, besides other scientists, the acknowledged founder of Phenomenology. We do not want to question in this article the uncontested importance of phenomenology as a true philosophy, but rather discuss: 1. The founder’s intention, 2. Some hints concerning the development of phenomenology and 3. The view of some of the famous phenomenologists and followers of Husserl and the contribution to a pedagogy like, Rainach, Sepp, Koyré, Scheler and Edith Stein, who became Saint Teresa Benedicta a Cruce, Patroness of Europe in 1999.

In einem bestimmten Moment der Geschichte kam die phänomenologische Bewegung in Europa auf. Schon die ersten Schritte zeigten ihr Potential zu einer weltweiten, durchschlagenden Wirkkraft, die Wissenschaftler und gewöhnliche Bürger in gleicher Weise erfasst und die in der Gegenwart weiter anhält. Am Anfang dieser Philosophie, die sich inzwischen weltweit verbreitet hat, steht die Veröffentlichung der Logischen Untersuchungen I+II von Edmund Husserl, 1900/1901. Husserl wurde neben anderen Wissenschaftlern zum anerkannten Begründer der Phänomenologie. In der vorliegenden Untersuchung geht es nicht um die Darlegung der Bedeutung der Phänomenologie, für eine bestimmte Zeit, sondern um: 1. Das Ziel ihres Begründers; 2. Wichtige Schritte in der Entfaltung der Phänomenologie; 3. Einige Phänomenologen und Schüler Husserls wie Rainach, Sepp, Koyré, Scheler und insbesondere Edith Stein – später hl. Theresia Benedicta a Cruce, 1999 Patronin Europas - in ihrer Bedeutung für die Pädagogik.

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Published

2021-05-04

Issue

Section

Logos and paideia: moments and models in contemporary history